Gobbens was tien jaar wijkverpleegkundige. Naast bijzonder hoogleraar is hij ook lector en voorzitter van de afdeling Geriatrie en Gerontologie van V&VN. De kennis over verpleging en verzorging moet meer gaan leven, vertelt Gobbens op de website van V&VN. Gobbens: ‘Ik denk dat er heel veel kennis is ontwikkeld die onvoldoende in de praktijk wordt gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan wetenschappelijke onderzoeken: die zijn vaak ingewikkeld verwoord en in het Engels. We moeten die informatie in een andere taal gaan gieten.’
‘Niet vanuit ivoren toren’
Er moet meer gekeken worden naar het resultaat van een onderzoek en hoe het geïmplementeerd kan worden in de praktijk. ‘Ik wil tijdens mijn vijf jaar op deze leerstoel onderzoeken hoe we dit beter kunnen aanpakken. Ook wil ik benadrukken dat we in onderzoek veel meer gebruik moeten maken van de kennis die bij verpleegkundigen en verzorgenden aanwezig is.’ Gobbens zegt geen onderzoek te doen in een ivoren toren. Hij wil zichtbaar zijn voor verpleegkundigen en verzorgenden en hen intensief betrekken.
Leer- en innovatienetwerken
Naast dat Gobbens lector is en afdelingsvoorzitter bij V&VN, is hij ook actief in leer- en innovatienetwerken (LINs). ‘Hier brengen we zorgprofessionals, docenten, studenten en onderzoekers in verbinding met elkaar. In deze netwerken worden ervaringen gedeeld en zo hoor ik waar behoefte aan is in de praktijk. Dat is leidend voor mijn onderzoeken.’
‘Kwaliteit van werken vergroten’
Tilburg University schrijft: ‘De leerstoel heeft de ambitie om de professionalisering van verpleegkundigen en verzorgenden in de ouderenzorg een krachtige impuls te geven op het gebied van toewijding, vakbekwaamheid en lerend-, onderzoekend- en samenwerkend vermogen. Vergroten van de professionaliteit in verpleging en verzorging van ouderen vraagt daarom een continu leren en verbeteren. Dit is niet alleen van belang voor het verbeteren van de zorg, maar ook voor het vergroten van de kwaliteit van werken in de ouderenzorg, met het oog op de groeiende personeelstekorten.’
De focus van de nieuwe leerstoel ligt op de thuiszorg en het verpleeghuis. Uitgangspunten zijn mensgerichte (ouderen)zorg en kennisontwikkeling door middel van co-creatie met de praktijk van ouderenzorg en de praktijk van onderwijs voor verpleegkundigen en verzorgenden. De leerstoel is een samenwerking tussen Hogeschool Inholland, Zonnehuisgroep Amstelland en Tranzo, departement van Tilburg School of Social and Behavioral Sciences.