Met de Stimuleringsregeling E-health Thuis (SET) stelt ZonMw subsidie beschikbaar voor opschaling en borging van bestaande e-health oplossingen, zodat ze beter én meer worden gebruikt. De regeling, die in 2019 in het leven is geroepen, heeft al veel mooie resultaten geboekt. Maar er zijn ook nog steeds uitdagingen, zoals het meenemen van zorgpersoneel, het begeleiden van (vaak oudere) patiënten en cliënten en het regelen van de bekostiging. ZonMw maakte een overzicht met handige tips en praktijkverhalen om die uitdagingen het hoofd te bieden.
Zorgpersoneel meenemen
Eén van de grootste uitdagingen bij het implementeren van e-health oplossingen is de bereidheid van zorgmedewerkers om hiermee aan de slag te gaan. Daarom is het belangrijk om zorgpersoneel goed mee te nemen. Je kunt dat onder andere doen door webinars en trainingen te organiseren die het zorgpersoneel wegwijs maken in het gebruik van een specifieke e-health oplossingen. Om te laten zien dat de implementatie en opschaling van e-health toepassingen uiteindelijk echt tijd bespaart, zijn er enkele mooie voorbeeldcasussen uit de zorgpraktijk beschreven.
Cliënten digivaardig maken
Een andere uitdaging is het begeleiden van patiënten en cliënten in het gebruik van e-health toepassingen. Vooral voor oudere patiënten en cliënten, die niet opgegroeid zijn met digitale middelen, kan dat soms lastig zijn. Neem daarom rustig de tijd om ze te laten wennen aan al die nieuwe, digitale mogelijkheden.
Een ander hulpmiddel voor het opschalen en implementeren van technologie in de zorg is het honingraatmodel van Vilans, waar TVZ eerder over schreef.
Laat je inspireren en maak gebruik van de handige tips om werk te maken van e-health!