Klinisch redeneren
Uitgelicht | Werken met EBP
Het doel van deze studie was het identificeren van de behoeften onder verpleegkundigen en studentverpleegkundigen rondom het werken volgens de EBP-principes.
Een actueel promotieonderzoek uitgelicht | Klinisch redeneren leren
Bespreking van het proefschrift van Jettie Vreugdenhil over klinisch redeneren leren.
Klinisch redeneren is niet ProActive Nursing
Veel verpleegkundigen en verpleegkunde-opleidingen in Nederland gebruiken de ProActive Nursing-methode, ontwikkeld door oud-verpleegkundige en docent Marc Bakker, als de gouden standaard voor klinisch redeneren.1 Hierbij zijn kanttekeningen te plaatsen.
Vloeiend klinisch redeneren in de wijk
Steeds meer wijkverpleegkundigen willen de zorgvraag indiceren aan de hand van de classificaties NANDA-I, NIC en NOC, zo ervaart SBW-bestuurder José van Dorst.
Wie bepaalt hoe een verpleegkundige rapporteert?
Over twee jaar moet de elektronische verpleegkundige overdracht een feit zijn. Marjolein Schouten en Pieterbas Lalleman waarschuwen dat informatietechnologie ons niet mag voorschrijven hoe wij moeten werken.
Registratielast gehalveerd in het HMC
Van patiënten wordt een zorgvuldiger verslag gemaakt dan voorheen, terwijl verpleegkundigen minder registratielast hebben en betere ondersteuning krijgen tijdens het klinisch redeneren. Het HMC is blij met de overstap naar de classificaties NANDA-I, NIC en NOC.
TvZ Kennistoets: Een realistisch perspectief op besluitvorming
Een nieuw model biedt een kapstok bij het denken over en onderwijzen van klinisch redeneren.