Meer dan één op de drie Nederlanders valt vaak buiten de boot in wetenschappelijk onderzoek. Met het Expertisecentrum Sociale Kwetsbaarheid en Inclusie in Onderzoek wil het Nivel dit veranderen. Inclusief onderzoek is het streven. Dit houdt in dat iedereen betrokken wordt bij de opzet en de uitvoering van het onderzoek, ongeacht het niveau van gezondheidsvaardigheden, de sociale, economische of culturele achtergrond of gezondheidssituatie.
Representatief
Op de website van het Nivel staat: ‘Door ook mensen in een kwetsbare situatie te betrekken wordt onderzoek meer representatief en bruikbaar. Dit helpt de kloof tussen hen, de zorg en de maatschappij te verkleinen en zorgt ervoor dat iedereen op een meer gelijkwaardige manier mee kan doen. Inclusief onderzoek draagt zo ook bij aan het verkleinen van gezondheidsverschillen.’
Samenwerken
Het Expertisecentrum Sociale Kwetsbaarheid en Inclusie in Onderzoek is een onafhankelijk instituut. Nivel-onderzoekers zullen samenwerken met (vertegenwoordigers van) mensen in een sociaal kwetsbare situatie zelf, professionals uit de zorg en het onderwijs, beleidmakers, kenniscentra en andere relevante belanghebbenden.
Het Nivel laat weten: ‘Het is een plek om kennis te delen, advies in te winnen en ondersteuning te krijgen bij het ontwerpen en doen van inclusief en innovatief onderzoek onder en samen met mensen in een sociaal kwetsbare situatie. Onderzoekers, beleidsmakers en zorgprofessionals kunnen gebruikmaken van de kennis en ervaring van de Nivel-experts. Het centrum is erop gericht gelijke kansen op goede zorg en participatie van mensen in een sociaal kwetsbare situatie te vergroten.’
Brug slaan
Monique Heijmans en Jany Rademakers leiden het centrum. Heijmans: ‘Met de oprichting van dit Expertisecentrum willen we een brug slaan tussen onderzoek en praktijk.’
Het centrum zal onder meer inclusieve onderzoeksmethoden bevorderen, in onderzoek de rol van mensen in een kwetsbare situatie versterken en toegankelijkheid van onderzoeksresultaten en ervaringen verbeteren.
‘Ook voor verpleegkundigen is dit van belang’, reageert TvZ-hoofdredacteur Henk Rosendal. ‘Niet alleen bij de (interpretatie van de) uitkomsten van onderzoek, maar zeker ook bij het opzetten van verpleegkundig onderzoek. En denk daarbij niet alleen aan grootschalige, complexe designs, maar ook aan de meer bescheiden projecten. Ook die tijdens de bacheloropleiding.’