Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Emotionele belasting verminderen

adriaansen
Zeer nuttig nu de coronapandemie aanhoudt: de drie-vragen-methode om emotionele belasting van verpleegkundigen (i.o.) in COVID-19-tijd te verminderen.

Tijdens de eerste coronagolf zijn verpleegkundigen en verzorgenden overvallen door veel besmette patiënten die in het ziekenhuis en verpleeghuis werden opgenomen met ernstige verschijnselen en vaak een onverwacht beloop. Ondanks emotionele druk en vermoeidheid hield het merendeel van hen het vol op het werk, tenzij zij zelf met corona werden besmet.

Drie goede vragen

In die periode hebben Cindy de Bot en Annemarie de Vos uitgezocht of een equivalent voor zorgmedewerkers zou kunnen worden ontwikkeld voor de drie goede vragen die patiënten aan hun arts zouden moeten stellen en die in elke wachtkamer te lezen zijn. Het resultaat is de 3-vragenmethode voor medewerkers:

  • Welke gebeurtenissen van vandaag zijn je bijgebleven?
  • Hoe voel je je (lichamelijk en mentaal)?
  • Heb je genoeg steun?

Actueel

Gedurende de tweede golf, met meer coronabesmettingen van het zorgpersoneel, minder begrip van patiënten en mantelzorg en meer opnames in vergelijking met de eerste coronagolf, zijn deze vragen weer heel actueel. Ze kunnen worden gesteld tijdens intervisie, overdracht of werkbegeleiding. Juist omdat het nog een aantal weken duurt voordat de vaccinaties, waar gelukkig bijna alle medewerkers aan meedoen, duidelijk effect hebben op vermindering van het aantal opgenomen patiënten. Het is waardevol om deze vragen aan elkaar te stellen, steun van collega’s te ontvangen en samen na te denken over wat je nodig hebt om weer verder te kunnen.

De vragen zijn beschreven in: De drie-vragen-methode om emotionele belasting van verpleegkundigen (i.o.) tijdens de COVID-19 uitbraak te verminderen. C.M.A. de Bot & J.B.M. de Vos, 2020. Voor TvZ 2, te verschijnen in april, schrijven De Bot en De Vos een artikel over de 3-vragenmethode voor medewerkers.

1 REACTIE

  1. Beetje jammer van de foto bij het artikel: 2 verpleegkundigen die te dicht bij elkaar staan, met het mondkapje op de kin, terwijl een van de verpleegkundigen er ook nog aan zit, de ene heeft een horloge om, de andere te lange nagels. Straks gaan we het nog allemaal normaal vinden. Zoveel verkeerde voorbeelden samen leiden af van de boeiende en zinvolle inhoud van het artikel.