Al ruim tien jaar geleden stelde toenmalig VWS-staatssecretaris Jet Bussemaker voor de 5-minutenregistratie van de wijkverpleegkundigen af te schaffen, om zo hun registratiedruk te verminderen. Nu laat een onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) onder 346 zorgprofessionals in de wijkverpleging zien dat nog steeds 23 procent per vijf minuten registreert; drie procent doet dit geautomatiseerd.
Alternatief
Iedereen is van mening dat de registratiedruk moet worden verminderd. Toch blijkt het ingewikkeld te zijn dergelijke gedetailleerde registraties af te schaffen. Als alternatief voor de 5-minutenregistratie is de registratiewijze ‘zorgplan=planning=realisatie, tenzij’ (z=p=r,t) in steeds meer zorgorganisaties ingevoerd, een zogenaamde regelarme tijdsregistratiemethode. Dat wil zeggen dat het zorgplan van de cliënt het uitgangspunt vormt en dat alleen grote afwijkingen achteraf worden gecorrigeerd. 70 procent van de zorgverleners in de wijk gebruikt deze methode; 13 procent van hen corrigeerde ook op deze manier en dát leidde tot de grootste vermindering van de administratielast.
Planningsvaardigheden
Wanneer de deelnemers aan het onderzoek die methode als niet verlichtend ervaren, komt dat omdat zij achteraf toch vaak corrigeren op vijf minuten. Bij 39 procent van hen was dat het geval. Wanneer deze registratiewijze niet ondersteund wordt door het ECD, is dat ook een reden z=p=r,t niet optimaal te gebruiken. Deze methodiek vereist ook planningsvaardigheden van de wijkverpleegkundige, die vooraf moet kunnen inschatten hoeveel tijd de zorg zoals vastgesteld in het zorgplan in beslag zal nemen.
Ten slotte is het van belang dat de zorgorganisatie met de zorgverzekeraar heeft afgesproken dat de bekostiging plaatsvindt over een langere periode, bijvoorbeeld per maand, in plaats van per uur.
Expert Netwerk Verpleegkunde
Wil je meer weten over het onderwerp administratielast? Zoek dan contact met wijkverpleegkundige Pauline Arts via ons Expert Netwerk Verpleegkunde. Dit is een netwerk van en voor (ex-)verpleegkundigen, met als doel kennis te delen.