Jeanine, jij hebt de hbo-v gedaan, daar leer je toch ook kritisch onderzoek te doen? Waarom dan toch afgestudeerde verpleegkundigen nog trainen in Evidence Based Practice?
‘Verpleegkundigen willen wel volgens EBP werken, maar wat je daarover op de opleiding leert blijkt niet altijd voldoende om onderzoeksresultaten effectief te implementeren in de praktijk. In welke databases je moet zoeken en hoe je bepaalt welk artikel voldoende kwaliteit heeft, zijn vragen die niet of minder aan bod kwamen tijdens de opleiding. En het is ook belangrijk te weten hoe je jouw onderzoeksresultaten optimaal kunt delen met je collega’s.’
De EBP-leerlijn wordt dan ook heel praktisch van opzet, wat gaan deelnemers precies doen?
‘In 3 maanden gaan ze een CAT (critically appraised topic) maken. Er zijn 5 of 6 bijeenkomsten, we beginnen met uitleg over wat EBP precies is en vervolgens gaan ze zoeken in de literatuur. De verpleegkundigen leren beoordelen hoe gedegen een onderzoek is en op de laatste bijeenkomst presenteren ze hun eigen resultaten met een posterpresentatie.’
En de deelnemers die de EBP-leerlijn hebben afgerond delen hun kennis weer verder op hun eigen afdeling?
‘Ja, want het idee is dat zij na het afronden van de leerlijn 1 dag per maand aan EBP besteden. Ze kunnen in die tijd potentiële onderzoeksvragen ophalen bij collega’s, door te inventariseren waar zij tegenaanlopen, en ze verankeren de onderzoeksresultaten in het dagelijks werk. De EBP-leerlijn staat ook niet op zichzelf: we willen het liefst ook elk jaar een symposium, en daarbij ook de studenten mbo-v en hbo-v betrekken, zodat de kennis voor iedereen zichtbaar is.’
Zijn er nu al voorbeelden van lessen uit onderzoek die beter ingebed kunnen worden, waardoor de zorg voor patiënten verbetert?
‘We zijn gewend om elke 96 uur infuuslijnen te vervangen. Maar uit eerder verpleegkundige onderzoek blijkt dat dat prima 1 keer per week kan. Dat scheelt tijd voor de verpleegkundige en het scheelt materiaal, de kunst is nu alleen dat zorgvuldig in bestaande protocollen te verwerken. Dat is een belangrijk winstpunt van zo’n EBP-leerlijn: kennis belandt niet zomaar in de kast, maar gaat echt ten goede komen van iedereen. Daarnaast kunnen thema’s als patiënttevredenheid inventariseren en gespreksvoering ook een goede basis zijn voor onderzoeksvragen.’
Heb je nog tips voor verpleegkundigen die werken volgens EBP ook beter willen inbedden in hun ziekenhuis?
‘Zoek de samenwerking op met de juiste persoon die kennis heeft van EBP, bijvoorbeeld een verplegingswetenschapper. En het helpt natuurlijk als je met meerdere collega’s kunt samenwerken, zoals ik met het verpleegkundig platform van het UMCG, en als je het bestuur achter je hebt staan.’
Jeanine von Hebel werkt als verpleegkundige en verplegingswetenschapper op de MDL-afdeling van het UMCG