Home 2021
Laatste artikelen
Kwaliteitskader palliatieve zorg weinig bekend
Werken volgens de handvatten van het Kwaliteitskader palliatieve zorg hangt samen met de ervaren kwaliteit van palliatieve zorg, zo blijkt uit dit onderzoek onder verpleegkundigen en verzorgenden. Toch is een groot deel van de beroepsgroepen onbekend met de inhoud.
Onderzoek | Zó gingen studenten om met stress tijdens de eerste coronagolf
Waren studenten hbo-v tijdens de eerste coronagolf in staat voldoende energiebronnen aan te wenden om verder te komen in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling? Dit was een van de vragen tijdens een onderzoek naar studenten aan de HAN gedurende hun stages en theoretische onderwijsmodules.
Onderzoek | Hbo-v duaal programma ouderenzorg
Binnen het hbo-v duaal programma ouderenzorg volgen derde- en vierdejaarsstudenten een voltijdsopleiding: vier dagen werken en leren in de praktijk en één dag onderwijs. Wat waren de ervaringen en resultaten in het eerste jaar?
Onderzoek | Zorgen voor rust bij onrust
Kan bij verpleeghuisbewoners met dementie onrust worden tegengegaan door de Qwiek.up in te zetten? Een onderzoek naar de effecten van deze beeld- en geluidsinterventie.
Student | Interventies bij slaapproblematiek na een hartoperatie
Suzanne Dominicus onderzocht de beweegredenen van verpleegkundigen om interventies toe te passen die slaapproblematiek na een hartoperatie tegengaan.
Onderzoek | De impact van negatieve druktherapie
Verpleegkundigen onderzochten in deze studie de ervaringen van patiënten die behandeld zijn met negatieve druktherapie (NDT) in relatie tot kwaliteit van leven.
Onderzoek | Persoonsgerichte zorg in het ziekenhuis
In deze studie probeerde verpleegkundigen meer inzicht te krijgen in de mate van persoonsgerichtheid en patiëntenparticipatie tijdens het verlenen van essentiële zorg door verpleegkundigen in het ziekenhuis.
Proefschriften | Twee actuele proefschriften uitgelicht
Bespreking van de proefschriften van Paul Rood en Peter Vink.
De Meetlat | Multiple baseline design
Het meten van effecten van opleidings- en leerinitiatieven in de verpleegkundepraktijk is vaak moeilijk. Het multiple baseline design maakt het wél mogelijk, ook als het aantal participanten klein is.