Dossier Opleiden | Een leven lang leren | Interview met Janneke van Vliet over verpleegkundig bestuurders | Hourly Rounding, ieder uur een verpleegkundige ronde voor betere patiëntveiligheid | Regieverpleegkundigen, werkt functiedifferentiatie in de praktijk? | Medicatieontrouw, als je patiënt zijn medicatie niet goed neemt
Het dossier van deze TvZ gaat over een leven lang leren, noodzakelijk omdat verpleegkundigen langer blijven werken, de zorg doorlopend aan verandering onderhevig is door technologische ontwikkelingen en de cliënt steeds mondiger wordt.
Onder meer: Stuur in voor de Anna Reynvaanprijzen, Regieverpleegkundige onder voorwaarden, meer aandacht voor thuiswonende ouderen, watergebrek bij dementerende in ziekenhuis
Ineens zag ik het glashelder voor me: ik ga alleen nog maar de dingen doen die ertoe doen. Het besef kwam toen ik met twee inspirerende collega’s op een congres was.
Ruim een half jaar geleden is Janneke van Vliet afgezwaaid als bestuurder van het Bravis ziekenhuis. Leiderschap heeft centraal gestaan in haar loopbaan en ook na deze laatste functie blijft ze van betekenis voor verpleegkundig Nederland. Van origine is Van Vliet verpleegkundige.
Verpleegkundigen gaan een leven lang leren tegemoet Hbo-v-opleidingen zitten midden in een proces van onderwijsontwikkeling om zich voor te bereiden op 2020, het tijdstip waarop alle studenten het nieuwe curriculum hebben gevolgd.
Van verpleegkundigen (in opleiding) wordt steeds meer verwacht dat ze de kwaliteit van zorg verbeteren en oog hebben voor de rol van de organisatie daarbij. Hoe laat je verpleegkundestudenten met dit thema kennismaken?
De visie van docenten, het team op de stageplaats en het curriculum van de hbo-v: het speelt allemaal mee in hoe verpleegkundestudenten omgaan met zelfmanagement. Onderzoek laat zien waarom het thema voor veel studenten nog een hele kluif is.
De zorg wordt steeds complexer. Dat vraagt om een andere mix van kennis, vaardigheden, gedrag en competenties van verpleegkundigen. Het Elizabeth TweeSteden Ziekenhuis speelt hierop in.
Continu innoveren is een voorwaarde om goede zorg te leveren in een tijd van snelle veranderingen. Vernieuwend leren kan hierin voorzien. Zeker wanneer je als verpleegkundige behoefte hebt aan op maat gesneden, direct toepasbare oplossingen die het leren op de werkvloer ondersteunen.
Experimenteren met vormen van functiedifferentiatie: dat is waar het Reinier de Graaf Gasthuis (RDGG) zich uitvoerig mee bezig heeft gehouden. De belangrijkste lessen van een jaar lang ‘proeftuinieren’ op een rij.
Ieder uur een verpleegkundige ronde: is dat de sleutel voor betere patiëntveiligheid en hogere kwaliteit van zorg? Nederlandse onderzoekers verdiepen zich in dit fenomeen, dat in het buitenland Hourly Rounding wordt genoemd.
Verpleegkundig onderzoek neemt een belangrijke plaats in binnen het opleidings- en beroepsprofiel (BA2020). In de praktijk werken echter nog maar weinig verpleegkundigen mee aan onderzoek. Welke belemmeringen ervaren zij?
Een tekort aan hbo-verpleegkundigen en tegelijkertijd een hoge uitval in doorstroomprogramma’s vanuit het mbo. Monica van Ravenswoud onderzoekt waar het mis gaat.
Het begrip persoonsgerichte zorg raakt steeds meer ingeburgerd. Maar dat betekent niet dat iedereen daar hetzelfde onder verstaat of dat de praktijkvoering ook daadwerkelijk persoonsgericht is.
Het groeiende tekort aan goede verpleegkundigen is een probleem waar veel westerse landen mee kampen. Als mogelijk antwoord hierop is eind vorige eeuw in de VS het concept van magneetziekenhuizen ontwikkeld met als doel verpleegkundigen te werven en behouden.
Bespreking van de proefschriften van Marjon Borgert en Richard van Valen
In deze serie beschrijven wij op een korte en overzichtelijke manier de highlights van verschillende onderzoeksdesigns. Dit keer: integrative reviews.
Het thema verpleegkundig leiderschap wordt herontdekt. Maar wat is verpleegkundig leiderschap eigenlijk en voor wie is het bedoeld?
Een ruime meerderheid van de verpleegkundigen en verzorgenden (85 procent) heeft in haar werk te maken met patiënten die hun geneesmiddelen niet goed gebruiken. Wat kunnen oplossingen zijn? Een onderzoek onder de deelnemers van het NIVEL Panel Verpleging & Verzorging.
In de zomer van 2017 verscheen het baanbrekende, recht-door-zee rapport van psychiater en professor Dainius Puras over de (problematische) stand van zaken in de ggz. TvZ sprak met hem.
Verplegen is onmiskenbaar een morele praktijk. De intentie hebben om iemand eens heel slecht te gaan verplegen, gaat simpelweg niet samen met het idee van verplegen. Maar dat betekent nog niet dat alles wat verpleegkundigen doen morele kwaliteit heeft.
Terugkijkend op mooie jaren als schrijver (en trouwe lezer) van artikelen in het Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice (NTvEBP) zijn we vereerd dat we op deze plaats het stokje mogen overnemen van prof. dr. Hester Vermeulen. En zoals dat gaat in de praktijk en de wetenschap is alles continu in ontwikkeling.