Samen beslissen kan het verschil maken. Het verschil tussen goede, passende zorg en zorg waarvoor de patiënt niet bewust heeft gekozen. Of waar hij of zij zelfs niet volledig achter staat. Toch gaat samen beslissen niet vanzelf. Daarom is deze maand de landelijke campagne Samen Beslissen van start gegaan.
Beter luisteren
De campagne is bedoeld voor alle zorgverleners, dus bijvoorbeeld ook voor verpleegkundigen, wijkverpleegkundigen en verpleegkundig specialisten. Patiënten en cliënten worden eveneens aangesproken. De campagne stimuleert iedereen vragen te stellen, beter te luisteren en gesprekken voor te bereiden. Je krijgt tips en hulpmiddelen om beter en vaker samen te beslissen. Praktisch en herkenbaar is de podcast, ook te vinden op de website, waarin fysiotherapeut Erwin en patiënt Fenke vertellen hoe zij samen beslissen.
Kennis bundelen
Bij samen beslissen ontmoeten twee werelden elkaar. De cliënt of patiënt heeft kennis over de eigen situatie en kan ook vertellen over zijn wensen en behoeften. De zorgverlener is bekend met mogelijke behandelingen, onderzoeken, medicatie of ondersteuning. Door hun kennis te bundelen, kunnen de twee samen beslissen wat de best passende zorg is.
Twijfel over vragen
Kantar publiceerde vorig jaar de resultaten van het doelgroeponderzoek Samen Beslissen onder zorgverleners en -gebruikers. De studie wees bijvoorbeeld uit dat ruim vier van de tien zorggebruikers na een gesprek met de zorgverlener weleens twijfelden of zij voldoende en/of de juiste vragen hadden gesteld. Dit gold voor 46 procent van de mensen die een verpleegkundige in het ziekenhuis hadden gesproken en 39 procent van degenen die een wijkverpleegkundige hadden ontmoet.