Een langdurige relatie tussen patiënt en zorgverlener wordt steeds minder vaak mogelijk. Dat dwingt ons het concept continuïteit van zorg opnieuw betekenis te geven, schrijft Janneke de Man-van Ginkel in het openingsverhaal. Zij is universitair hoofddocent Verplegingswetenschap aan het LUMC.
Programma Academische Verpleegkunde
Het academisch ziekenhuis in Leiden kent het programma Academische Verpleegkunde, met als centraal thema continuïteit van zorg. Het programma kan niet volledig zijn zonder integratie in het onderwijs, aldus opleider Zorgopleidingen Mariska Schoonderwoerd-Bosmans en senior adviseur EBP Anja Brunsveld-Reinders.
Samen goede zorg leveren
Het programma Academische Verpleegkunde heeft binnen het LUMC een breed besef aangewakkerd, schrijft senior communicatieadviseur Linda Nieuwenhuizen. ‘Goede zorg begint en stopt niet bij de deuren van ons ziekenhuis. Goede zorg leveren we samen met alle organisaties en mensen om ons heen.’
Contacten met dezelfde zorgverlener
‘Zorgrelatie onder druk’ is de kop boven een ander artikel uit het dossier over continuïteit van zorg. De eerste zinnen: ‘Contact is een voorwaarde voor het ontwikkelen van een zorgrelatie. Voor patiënten zijn daarin weerkerende contactmomenten belangrijk: contacten met dezelfde zorgverlener. In een algemeen ziekenhuis onderzochten we hoe het ervoor staat met deze contacten.’ Het artikel is van de hand van Heleen van Erp (PhD-student, HagaZiekenhuis), Meralda Slager (directeur Centre of Expertise Perspectief in Gezondheid, Avance Hogeschool), Jet Bussemaker (hoogleraar Beleid, Wetenschap en Maatschappelijke Impact, in het bijzonder in de zorg, Universiteit Leiden & LUMC) en Janneke de Man-van Ginkel.
Eigen aanpakken voorkomen
Continuïteit in de zorg rondom bewegen is ook belangrijk om functieverlies van ziekenhuispatiënten tegen te gaan. Bewegingsgerichte zorg voorkomt dat iedere verpleegkundige een eigen aanpak hanteert. Hierover schrijven Selma Kok (PhD-student, Hogeschool Utrecht), Maaike van der Wel (junior onderzoeker, LUMC), Lisette Schoonhoven (hoogleraar Verplegingswetenschap, UMC Utrecht), Erwin Ista (universitair hoofddocent Verplegingswetenschap, Erasmus MC) en Janneke de Man-van Ginkel.
Psychosociale zorg in de keten
Het slotartikel gaat over psychosociale zorg in de keten. Bij een patiënt na een beroerte moeten zorgverleners zich niet alleen richten op wat zij zelf doen. Ze dienen ook aandacht te hebben voor de andere zorgmomenten in het revalidatieproces én het dagelijks leven van de patiënt. Dat betogen Dagmar van Nimwegen (PhD-student, Hogeschool Utrecht), Sigrid Vervoort (universitair docent Verplegingswetenschap, UMC Utrecht), Lisette Schoonhoven, Anne Visser-Meily (hoogleraar Revalidatiegeneeskunde, UMC Utrecht) en Janneke de Man-van Ginkel.