De coronacrisis is een wake-upcall voor de zorg, zo schrijven de voorzitters van de raad van bestuur in een open brief aan bestuurders van beroeps-, patiënten- en cliëntenverenigingen in de eerstelijns, tweedelijns en langdurige zorg. Verbetering van de zorg is volgens hen nú nodig. De coronacrisis toont aan dat de zorg over veerkracht en aanpassingsvermogen beschikt, maar het is zaak door te pakken en al ingezette veranderingen te bestendigen.
Dicht bij de patiënt
Eind 2020 publiceerden de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en Zorginstituut Nederland het advies Samenwerken aan passende zorg: de toekomst is nú. Passende zorg betekent bijvoorbeeld dat zorg dicht bij de patiënt wordt georganiseerd, de patiënt wordt betrokken bij de keuze voor zijn beste behandeling en dat de zorg toegankelijk moet zijn voor iedereen. Uitgangspunt is gezondheid in plaats van ziekte. De zorgvraag van de patiënt is het uitgangspunt in plaats van de wijze waarop momenteel de zorg nog georganiseerd is.
Praktijkvoorbeelden
Met de open brief willen de NZa en Zorginstituut Nederland partijen in de zorg bewustmaken van de noodzaak nauw samen te werken en zo de zorg goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Hierbij kunnen belangen van de betrokkenen botsen. Passende zorg is voortaan leidraad voor de samenstelling van het verzekerde pakket (beoordeling van behandelingen), bekostiging (aanvaardbaarheid van hoge prijzen) en passende informatie door zorgaanbieders die ondersteunend is aan het keuzeproces bij patiënten (gedeelde besluitvorming). Iedere betrokken partij wordt uitgenodigd goede praktijkvoorbeelden van passende zorg in te dienen, die nu vaak in projecten worden uitgetest.