Sinds 2017 hebben Nederlandse ziekenhuizen vooruitgang geboekt op alle imagofactoren. Voorbeelden hiervan zijn: persoonlijke benadering, kwaliteit, efficiency en faciliteiten. Nederlanders geven gemiddeld een 7,9 voor de ziekenhuizen waar ze in 2023 waren als patiënt of bezoeker. Wordt alleen naar de patiënten gekeken, dan is dat zelfs een 8,0.
Onnodig verhaal herhalen
Op een aantal vlakken scoren de ziekenhuizen iets minder hoog dan in 2021. ‘De factor efficiency (gemak, geen gedoe) is een aandachtspunt de komende jaren’, meldt de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) op haar website. ‘Patiënten willen graag gemak, zoals een goede afsprakenplanning. Om dit te verbeteren zullen ziekenhuizen ervoor moeten zorgen dat patiënten niet onnodig hun verhaal hoeven te herhalen en dat afspraken beter, efficiënter worden gepland. Een goede efficiency is belangrijk om de tevredenheid van patiënten te vergroten.’
Belangrijkste pijlers
Onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy voert om de twee jaar een imago-onderzoek uit op verzoek van de NVZ. De hoofdvraag: hoe kijken patiënten en consumenten aan tegen de ziekenhuisbranche en wat zien zij als de belangrijkste pijlers voor goede zorg? In 2023 hebben ruim 20.000 patiënten en consumenten van 18 jaar en ouder de online vragenlijst ingevuld. Hier zijn de belangrijkste punten uit het onderzoek te downloaden.